Algoritma Heryerde!

Berke Mert Öztürk
3 min readDec 10, 2022

--

“Ben yazılımcı olacağım, programlama dilleri öğreniyorum. Algoritmik düşünme benim işime nasıl yarayacak?” dediğinizi duyar gibiyim. Onun için bu yazıyı mutlaka okumalısın. Ben algoritmanın önemini biliyorum düşüncesinde olan kişiler içinde algoritmik düşünmeyi nasıl geliştirebilirsin onu öğrenmek için mutlaka bu yazıyı okumalısın.

Algoritmik düşünme, programlamanın temel yapısını oluşturmanın yanında hayatımızın her alanında da algoritmalar yer alıyor. Bir yazılımcı olmasan bile karşıdan karşıya geçerken, çay demlerken farkında olmadan algoritmayı kullanıyorsun.

Algoritma Dedikleri Ne Ola Ki?

Algoritma; bir problemi çözmek veya bir görevi tamamlamak için adım adım detaylandırılmış talimatlar bütünüdür. Programcılar, bir bilgisayara bir görevi nasıl yapacağını bilgisayara adım adım anlatır. Bilgisayarlar insan beyni gibi olmadığı için onlara daha detay vermeliyiz. Mesela biz göz kararı un koy diyebiliyoruz ama bilgisayara bunu belli bir gram girerek vermemiz gerekir.

Günlük hayatımızda farkında olmadan bir sürü algoritma uyguluyoruz. Bunu bir örnekle açıklamaya çalışayım. Bir çay demlemenin aşamalarını adım adım yazalım:

1.Başla.
2.Çaydanlığa su koy.
3.Ocağı yak.
4.Çaydanlığı ocağa koy.
5.Kaynamasını bekle.
6.Su kaynadı mı? Kaynamadıysa 5.adıma git, Kaynadıysa 7.adıma git.
7.Çayı demle.
8.Çaya su ekle.
9.Çaydanlığı tekrar ocağa koy.
10. Suyun kaynamasını bekle.
11. Su kaynadı mı? Kaynamadıysa 10. adıma git. Kaynadıysa 12. adıma git.
12.Bir süre çayın demlenmesini bekle.
13.Çay demlendi mi? Demlenmediyse 12. adıma git. Demlendiyse 14. adıma git.
14.Çayı bardaklara koyup servis et.
15.Bitir.

Algoritmanın maddeler halinde yazılmasına sözde kod , şekillerle gösterilmesine ise akış diyagramı diyoruz. Yukarıda verdiğimiz çay demleme algoritmasından yola çıkarak algoritmanın özelliklerini çıkarmaya çalışalım:

  • Her bir algoritmanın bir başlangıç ve bitiş noktası olmalıdır.
  • Problemin çözümü adım adım olmalıdır.
  • Kullanılan ifadeler sade ve anlaşılır olmalıdır.
  • Hiçbir çözüm aşamasında algoritma kararsız kalmamalıdır. Aslında hiç bilmeyen birine ilk kez anlatır gibi anlatmalıyız.
  • Çözüme giden en kısa ve en az maliyete sahip yol tercih edilmelidir.

Algoritma kavramını öğrendiğimize göre şimdi sıra sizde makarna pişirme algoritmasının sözde kodu sizce nasıl olurdu?

Algoritmik Düşünme Nedir?

Algoritmik düşünme; problemi tanırız, analiz ederiz, değerlendirme aşamasında geçirdikten sonra en basit çözüm yoluyla sonuca ulaşma sürecimizdir. Algoritmik düşünme sonuçtan ziyade süreç odaklıdır. Algoritmik düşünmede en önemli faktör şartlar değiştiği zaman bizim bu şarta algoritmamızı uygulayabilmemiz gerekir. Algoritmik düşünme her koşula uyum sağlaması gerekir.

Algoritmik Düşünme Nasıl Geliştirilir?

  • Bulmaca çözülebilir.
  • Gündelik hayattan problemler ve çözümler yaratabilirsiniz. Mesela bir pilav yaparken nasıl yaptığınızı algoritma kurallarına uygun oluşturulabilir.
  • Çok insan tanıyın. Her insan perspektifimize farklı bir bakış katabilir.
  • Çok okuyun. Her yazar bize yeni bir bakış katar.
  • Rubik küp yapılabilir.
  • Satranç, dama ve strateji oyunları oynanabilir.
  • code.org tarzı sitelerden algoritma pratiği yapılabilir.

Algoritmik Düşünme Bizlere Neler Katar?

  • Bizlere zaman kazandırır.
  • Büyük problemleri tek parça halinde çözmek yerine parçalara bölerek çözmemizi sağlar.
  • Süreci iyi yönetmemizi sağlar.
  • Gerçek hayatta sorunlarımız ile başa çıkmayı sağlar.

Algoritma ve algoritmik düşünme üzerine faydalı bir yazı olduğuna inanıyorum. Hayatımızda birçok algoritma kullandığımız konusunda çevremize anlatmak bizlere düşüyor.

Daha fazlası ve için bana sosyal medya hesaplarından ulaşabilirsiniz:

Twitter | Linkedin | Instagram | YouTube | Web Sitesi

--

--